9 Temmuz 2017 Pazar

Dersin Yönetimi ve Sınıf Kontrolü

Dersin Yönetimi ve Sınıf Kontrolü


Dersin Başlangıcı: Öğretmenimiz sınıfa geldiğinde öğrencilerin hepsi ayakta ve dağınık bir şekildeydi. Öncelikle öğrencilerin gözlerinin içine bakarak daha sonrada yüksek sesle yerlerine oturmalarını söyleyerek sınıfı düzene sokmaya çalıştı. Dersin başında öğrencilerle kısa bir sohbet eti. Sohbeti evde ne yaptıklarını ödevlerini yapıp yapmadıklarını ve ne kadar kitap okuduklarını sorarak bitirdi. Daha sonra önceki derste işlenen konunun kısa bir tekrarını yaparak yeni işlenecek konuya öğrencileri güdülemeye çalıştı. Tekrar yaparken beyin fırtınası tekniğiyle kullanarak öğrencileri derse hazırlamaya çalıştı. Derse öğrencilerin dikkatini toplamak için ilginç ve öğrencilerde merak uyandıracak sorular sordu. Öğrencilerin bu soruları düşünmelerini sağlayarak derse olan güdülenmeyi sağladı. Sınıfa geç gelen öğrencilerine öncelikle hemen yerlerine geçmelerine söyleyerek dersin akışını bozmamaya çalıştı. Daha sonra uygun bir zaman dilimi bulduğunda öğrencilere neden geç kaldıklarını sordu ve bir daha geç kalmamaları konusunda uyardı. Derste başka şeylerle ilgilenen diğer arkadaşlarını sürekli rahatız eden öğrencilerin sayısı çoktu. Öğretmenimiz öncelikle ders sırasında bu öğrencileri görmemezlikten gelerek onların bu davranışlarını sönmesini bekliyor. Ancak öğrenciler çok hiperaktif oldukları için öğretmenin bu yöntemini hiç dikkate almıyorlar. Öğretmenimiz ikinci bir yöntem olarak da ders sırasında sorular sorarak bu öğrencileri derse katmaya çalıştı. En sonunda bu yöntem de başarılı olmayınca sert bir dille ve yüksek sesle uyararak bu öğrencilere müdahale etti. Bu müdahale sırasında derste belli bir zaman kaybı meydana geldi.


Ders Sırasında: Öğretmenimiz derste genellikle öğrencilere isimleriyle hitap ediyor. Bazen isimlerinin yanına ‘oğlum, kızım’ gibi sahiplenme belirten sözcükler de belirtiyor. Etkinlikleri yaparken ve ders sunumu sırasında yönergelerin açık ve anlaşılır olmaları için öğrencilerin düzeyine uygun kelimler kullanıyor. Yönergeleri belirtirken ve dersi sunarken benden dilini, jest ve mimikleri kullanmaya çalışıyor. Anlaşılması zor olan yönergelerin anlaşılmasını kolaylaştırmak için somut örnekler veriyor. Örneklerin yakın çevreden ve öğrencilerin bildiği konulardan olmasına özen gösteriyor. Öğretmenimiz öğretmen masasını sınıfta öğrencilerin arkasında kalacak şekilde bir köşeye koymuş. Öğretmenimize bunun nedeni sorduğumuzda sürekli öğretmen masasına oturmam dersi sıkıcı yapıyor ve sınıf yönetimini zorlaştırıyor. Daha aktif olarak bir ders işlemek öğrencilerin tümünü aynı anda gözleyip müdahale edebilmek ve öğrenciler arasında dolaşıp çalışmalarını gözlemlemek için böyle bir yol seçtiğini söyledi. Sınıfta dersi sunarken öğrencilerin hepsinin duyabileceği şekilde ses tonuna ayarlıyordu.

Stratejiler: Ders sunumu sırasında ve öğrencilere soru sorarken onlarla sürekli göz teması kuruyor. Öğrencilerin derste gereksiz yere dolaşmalarını sürekli tuvalete gitmelerini engellemek için bazı kurallar belirlemiş ve bu yolla öğrencilerin ders sırasında gereksiz yere ayakta dolaşmalarını engellemeye çalışmış. Sınıfta bütün öğrencileri derse katmak için soru cevap yöntemini kullanıyor. Sorular sorarken öğrencileri düşünmeye yönelten açık uçlu sorular sormaya çalışıyor. Bu sorular sayesinde öğrencileri düşündürerek öğrencilerin derse olan ilgilerini artırıyor ve sınıf yönetimini kolaylaştırıyor. Öğrenciler bu soruların cevaplarını tartışırken öğretmenimiz sürekli sınıfta kümeler arasında dolaşıyor ve öğrencilerini izliyor. Öğrencilerin derse katılımını sağlama ve onların sorulara verdiği doğru cevapları pekiştirmek amacıyla motive kartları hazırlamış. Sınıfta genellikle övgü ve cesaretlendirmelerini bu motive kağıtları aracılığıyla yapmaya çalışıyor.

Ders Sonunda: Dersin bitimine bir iki dakika kala öğrencilere kitaplarını ve defterlerini toparlamalarını söylüyor. Öğrencilerini yarınki derste neler işleyecekleri konusunda haberdar ediyor. Ve dersin kısa bir özetlemesini yapıyor. Bunlar yapılana kadar zil çalıyor. Öğrenciler sınıfı boşaltana kadar öğretmenimiz sınıfta bekliyor.öğrencilerin sınıfta düzenli bir şekilde sınıftan çıkarılmasını bu şekilde sağlamaya çalışıyor.


EmoticonEmoticon